“Cultuur” is moeilijk te definiëren en nog moeilijker te bouwen. Het is de ongrijpbare geheime saus die medewerkers betrokken, effectief en enthousiast houdt.
Maar wat is cultuur eigenlijk?
Dit zijn de drie beste definities die ik heb gevonden:
- Cultuur is de gesproken en onuitgesproken normen van hoe doen we de dingen hier.
- “Cultuur is gewoon een gedeelde manier om iets met passie te doen.”
- “Cultuur is duizend dingen, duizend keer. Het is het naleven van de kernwaarden wanneer je iemand aanneemt, wanneer je een e-mail schrijft, wanneer je aan een project werkt, wanneer je door de gang loopt.”
De eerste definitie is er een die ik in elkaar heb geflanst uit verschillende citaten die ik door de jaren heen heb gehoord, en de laatste twee definities komen van Brian Chesky, mede-oprichter en CEO van Airbnb. (Als je dat nog niet hebt gedaan, kijk dan eens zijn artikel over bedrijfscultuur.)
Als je een leider bent en je hebt geprobeerd de cultuur van je team te verbeteren, zijn hier zeven boeken met praktische tips, voorbeelden en ideeën. Je kunt met geen van deze dingen fout gaan.