Boek drie van Frank Miller’s noir-klassieker krijgt een nieuwe editie voor zijn 30e verjaardag
Het derde boek in Frank Miller’s Sin City serie bevat nog een van de verhalen (naast Het harde afscheid en Die gele klootzak) die opnieuw zijn gemaakt in de speelfilmversie, aangepast door Robert Rodriguez en Miller zelf. In dit deel leidt Dwight McCarthy de prostituees uit de Oude Stad in een gevaarlijk machtsspel, in een poging de rosse buurt te redden van de op mannen gerichte invloed van de politie en de maffia.
Het verhaal is een bloedbad, waarbij een duister noir-plot wordt gecombineerd met grafisch geweld en het wordt geplaatst in de unieke setting van Sin City. Het is ook meer rechttoe rechtaan dan de achtbaanrit die is Een dame om voor te moorden – misschien een indicatie van hoe de filmmakers tot de beslissing kwamen om drie verhalen in de film op te nemen, maar het tweede deel missen. De zwakste schakel is de dialoog, die hoogdravend en repetitief is tijdens de langzame momenten van het boek, maar ruimte laat voor een aantal prachtige en typische Miller-momenten op weg naar de finale.
Grafisch is Millers tweekleurige werk filmisch ongeëvenaard, waarbij het contrast tussen licht en schaduw wordt gebruikt om een grimmige, harde realiteit te creëren zonder ruimte voor compromissen. De zwart-witbeelden kunnen een deel van het bloedvergieten temperen, maar wat het ontbreekt aan spetterend rood, maakt Miller meer dan goed door de gevarieerde aard van wapens en doden. En natuurlijk, als je te maken hebt met een boek vol prostituees, verwacht dan een beetje vlees in de show.
Hoewel niet het beste boek in de serie, is dit verhaal uit Sin City meer van hetzelfde voor fans van Miller en zijn unieke reeks graphic novels.