Tip 1) Ga op zoek naar het onderscheidend vermogen
Ben je actief in een bepaald vakgebied en krijg je te maken met concurrentie? Dat is logisch, want je bent de eerste en ook niet de laatste die besluit om als zzp’er verder te gaan. Daarom is het belangrijk dat je op zoek gaat naar het onderscheidend vermogen. Waarom zouden klanten voor jou kiezen en wat doe je wel of juist niet ten opzichte van je concurrenten? Als je weet wat jouw onderscheidend vermogen is, kun je klanten veel beter enthousiasmeren en overtuigen dat ze voor jou moeten kiezen.
Tip 2) Zelfverzekerd freelance opdrachten binnenhalen
Vrijwel iedere zzp’er krijgt ermee te maken. Onzekerheid bij freelance opdrachten! Je vraagt jezelf af of je goed genoeg bent en of je expertise wel op orde is om bepaalde opdrachten als zelfstandige te kunnen uitvoeren. Terwijl dat niet nodig is, omdat je weet dat je de competenties en kennis bezit om de opdracht te kunnen uitvoeren. Het is van belang dat je zelfverzekerd overkomt. Vooral bij klanten die van jouw diensten gebruik willen maken. Wanneer je zelfverzekerd bent en sterk communiceert, is de kans ook groter dat een klant voor jou kiest. Zelfverzekerdheid hoef je ook niet te verwarren met arrogantie, want als je ergens goed in bent mag je ook zeker pretenderen dat jij de beste keuze bent om in te huren.
Tip 3) Concurrentieonderzoek
De gunfactor speelt altijd een belangrijke rol bij freelancers, want een goede klik met een klant kan ervoor zorgen dat je sneller de opdracht binnenhaalt. Veel zzp’ers gaan vooral met de prijs aan de slag en juist voor het goedkoop aanbieden van producten en diensten willen ze klanten overtuigen om voor hun te kiezen. Een strategie die werkt, maar niet altijd de beste is. Klanten kijken ook naar service en kwaliteit. Het beste wat je kunt doen is om onderzoek te doen naar wat je concurrentie aanbieden, wat ze doen en wat ze vragen en hier je diensten en prijzen op af te stemmen. Doe jij net iets meer dan je concurrent? Dan is het ook logisch dat je er iets meer geld voor vraagt.
Tip 4) Wees goed zichtbaar om freelance opdrachten binnen te halen
Zzp’ers zijn afhankelijk van welke opdrachten ze binnenhalen en in de ene maand gaat het beter dan in de andere. Dat is inherent aan werken als freelancer. Je hebt de gestructureerde werkweek en het vaste salaris ingeleverd voor meer vrijheid en iets meer onzekerheid. Maar je kunt wel voorkomen dat je zonder werk komt te zitten. Een belangrijke stap hierin is om goed zichtbaar te zijn. Zorg ervoor dat je klanten je goed kunnen vinden op het internet en dat je top of mind bent. Dan zullen klanten je veel sneller bellen of mailen wanneer er freelance opdrachten klaar staan.